
DATSUN Bluebird 1600SSS (1970 18th East-African Safari Rally Overall Winner)
ダットサンブルーバードは、1967年8月に3代目・510型にフルモデルチェンジを果たしました。
この510型も歴代ダットサンと同様、国際ラリーの過酷な舞台で鍛えられ、そのポテンシャルの高さを実証していきます。
そして、1970年の第18回東アフリカ・サファリラリーにおいて、1600SSSが、総合/クラス/チームの各部門を制し、国産車として初の3冠完全制覇を達成。
日産が同ラリーに初挑戦してから8 年目の快挙となりました。
510型は、昭和の名優・石原裕次郎さん主演の映画「栄光への5000キロ」(1969年7月公開)で、同ラリーを舞台に成長していく若きドライバーに扮する彼のマシンとして共演した「スクリーンの名車」の一台としても記憶されています。
the Datsun Bluebird was fully remodeled to the third generation "510" in August 1967.
Like the past DATSUN cars, this 510 model also participated in the harsh stages of international rallies and demonstrated its high potential.
Then, at the 18th East-African Safari Rally in 1970, the 1600SSS won the overall, class, and team divisions, becoming the first domestically produced car to win the triple crown.
This is the historic first win as a domestic car and an accomplishment of Nissan since its first challenge to this rally in 1963.
The 510 model is also remembered as one of the famous screen cars that co-starred in the movie "5000 Kilometers to Glory'' (released in July 1969), starring the famous Showa era actor Yujiro Ishihara, where he played the role of a young driver growing up through the experiences in the East-African Safari Rally.
年式 Year |
1970年 |
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型式 Model |
P510型 |
全長 Overall length |
4,070mm |
全幅 Overall width |
1,660mm |
全高 Overall height |
1,405mm |
ホイールベース Wheelbase |
2,420mm |
トレッド(前) Track (Fr) |
1,330mm |
トレッド(後) Track (Rr) |
1,330mm |
車両重量 Curb weight |
965kg |
エンジン Engine |
L16型 (直4・SOHC・ソレックス44PHHx2) L16 (4-cyl. in line SOHC with SOLEX 44PHH x 2) |
排気量 Displacement |
1,595cc |
最高出力 Engine max. power |
96kW(130ps)/6,800rpm |
最大トルク Engine max. torque |
157N・m(16.0kgm)/4,800rpmm |
サスペンション(前) Suspension (Fr) |
ストラット Strut |
サスペンション(後) Suspension (Rr) |
セミトレーリングアーム(独立) Semi-trailing arm (independent) |
ブレーキ(前) Brakes (Fr) |
ディスク Disc |
ブレーキ(後) Brakes (Rr) |
ドラム Drum |
タイヤ(前・後) Tires (Fr & Rr) |
185-70-13 ダンロップ SP44 185-70-13 DUNLOP SP44 |