
DATSUN 240Z (1973 21st East-African Safari Rally Overall Winner)
ロングノーズ&ショートデッキのスポーツカーらしいスタイリングで、北米での人気はもとより、日本国内にも旋風を巻き起こしたフェアレディZ・S30型が発売されたのは1969年です。
日本では当初2Lエンジンモデルのみで、2年後の1971年に、海外向けと同じ2.4LのL24型エンジンを搭載した「240Z」が追加されました。
240Zは海外ラリーでも活躍し、1971年と1973年の東アフリカ・サファリラリーで総合優勝を飾っています。
1973年は規則で許されている上限の2497ccまで排気量を拡大し、220psのハイパワーを発生するLR24型エンジンを搭載しました。
この1号車はその1973年の優勝車(S・メッタ/L・ドリューズ組)で、競技中に大きくダメージを負った姿が戦いの激しさを物語ります。
The Fairlady Z/S30 model was released in 1969. With its long nose and short deck sports car styling, it was popular not only in North America but also in Japan.
Initially, only the 2L engine model was available in Japan, but two years later, in 1971, the 240Z, equipped with the same 2.4L L24 engine as the one used overseas, was added.
The 240Z achieved good results in overseas rallies, winning the overall victory at the East Africa Safari Rally in 1971 and 1973.
For the 1973 East Africa Safari Rally, the engine displacement was increased to 2497cc, the upper limit allowed by regulations, and it was equipped with an LR24 engine that produced high power of 220ps.
This commemorative car is the No.1 car that won in 1973, driven by Shekhar Mehta and Lofty Drews. The severe damage sustained during the competition shows the intensity of the battle.
年式 Year |
1973年 |
---|---|
型式 Model |
HLS30型 |
全長 Overall length |
4,115mm |
全幅 Overall width |
1,630mm |
全高 Overall height |
1,305mm |
ホイールベース Wheelbase |
2,305mm |
トレッド(前) Track (Fr) |
1,355mm |
トレッド(後) Track (Rr) |
1,345mm |
車両重量 Curb weight |
1,100kg |
エンジン Engine |
LR24型 (直6・OHC) LR24 (6-cyl. in line OHC) |
排気量 Displacement |
2,497cc |
最高出力 Engine max. power |
162kW(220ps)/6,800rpm |
最大トルク Engine max. torque |
250N・m(25.5kgm)以上/5,200rpm |
サスペンション(前) Suspension (Fr) |
ストラット Strut |
サスペンション(後) Suspension (Rr) |
ストラット(独立) Strut (independent) |
ブレーキ(前) Brakes (Fr) |
ベンチレーテッドディスク Ventilated disc |
ブレーキ(後) Brakes (Rr) |
ドラム(アルミフィン付) Drum (with aluminum fins) |
タイヤ(前・後) Tires (Fr & Rr) |
FR70-14 PW81 |