
フェアレディZ(輸出名:ダットサン240Z)は、アフリカの大地を疾走するサファリラリーのほかに、雪と氷の上を舞台にしたモンテカルロラリーにも参戦しました。
1972年の第41回では総合3位に入賞して、世界中のラリー関係者を驚かせました。
それは、このクルマがフロントにエンジンを搭載して後輪を駆動するFR(フロントエンジン・リヤドライブ)方式を採用していて、「FR方式は氷雪路では不利」とささやかれていた前評判をくつがえす結果を勝ち取ったからです。
そして、このモンテカルロラリーやサファリラリーでの活躍により、当時の国内ラリーにフェアレディZでプライベート参戦するドライバーが増えました。
このクルマは第41回モンテカルロラリー3位入賞車の実車です(R.アルトーネン/J.トッド組)。
The Fairlady Z (export name: Datsun 240Z) not only competed in the Safari Rally, which raced across the African landscape, but also participated in the Monte Carlo Rally, which took place on snow and ice.
At the 41st rally in 1972, the 240Z finished third overall, surprising rally enthusiasts around the world.
The reason is the 240Z adopted the FR (Front engine / Rear wheel drive) system in which the engine is mounted in the front and drives the rear wheels, and the rally result overturns previous rumors that "FR systems are disadvantageous on icy and snowy roads."
Due to its success in the Monte Carlo Rally and the Safari Rally, the number of drivers who privately participated in domestic rallies with Fairlady Z has increased.
This is the actual car that won 3rd place in the 41st Monte Carlo Rally (R. Aaltonen/J. Todt).
年式 Year |
1972年 |
---|---|
型式 Model |
HLS30型 |
全長 Overall length |
4,115mm |
全幅 Overall width |
1,630mm |
全高 Overall height |
1,290mm |
ホイールベース Wheelbase |
2,305mm |
トレッド(前) Track (Fr) |
1,355mm |
トレッド(後) Track (Rr) |
1,345mm |
車両重量 Curb weight |
1,050kg |
エンジン Engine |
L24型 (直6・SOHC) L24 (6-cyl. in line SOHC) |
排気量 Displacement |
2,393cc |
最高出力 Engine max. power |
162kW(220ps)/7,200rpm |
最大トルク Engine max. torque |
230N・m(24.0kgm)以上/6,400rpm |
サスペンション(前) Suspension (Fr) |
ストラット Strut |
サスペンション(後) Suspension (Rr) |
ストラット(独立) Strut (independent) |
ブレーキ(前) Brakes (Fr) |
ベンチレーテッドディスク Ventilated disc |
ブレーキ(後) Brakes (Rr) |
ドラム(アルミフィン付) Drum (with aluminum fins) |
タイヤ(前・後) Tires (Fr & Rr) |
FR70-14 ダンロップSP44 (PW72+スパイク/PW52・R7) FR70-14 DUNLOP SP44 (PW72+spikes/PW52 R7) |